Τρίτη, 21 Μαΐου, 2024
ColourCraftsGraphic DesignMarketingΤεχνολογίαΨηφιακή Εκτύπωση

Κάλυψη οχημάτων

   Όλες οι σύγχρονες εκτυπωτικές μονάδες έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά για την απόκτηση της τεχνολογικής αιχμής στα μηχανήματα εκτύπωσης, έχουν επενδύσει χρόνο και χρήμα σε εκπαίδευση, έχουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους ικανούς σχεδιαστές και εφαρμοστές και το μόνο που τους χρειάζεται είναι η προβολή και προώθηση των δυνατοτήτων της εταιρείας. Σε μια εποχή που η διαφημιστική δαπάνη όλο και περισσότερο συρρικνώνεται, ευτυχώς υπάρχει ένας διαφημιστικός τομέας ο οποίος δεν μπορεί και δεν πρέπει να συρρικνωθεί, η κάλυψη των οχημάτων. Το μήνυμα ενός «ντυμένου» αυτοκινήτου θα φτάσει σε περισσότερα μάτια αποφέροντας, εν δυνάμει, μεγαλύτερα κέρδη στην διαφημιζόμενη εταιρεία. Βέβαια, υπάρχουν αρκετές εταιρείες οι οποίες δεν μπορούν να αντιληφθούν το πόσο μεγάλο μπορεί να είναι το προσδοκώμενο κέρδος από μία τέτοια επένδυση, και μένουν επιφανειακά στο κόστος της ένδυσης ενός οχήματος. Σχεδόν όλες οι εταιρείες πώλησης υλικών εκτύπωσης για κάλυψη οχημάτων, καθώς και οι διαφημιστικές και εκτυπωτικές εταιρείες κάλυψης οχημάτων έχουν διάφορα “Case Studies” που αποδεικνύουν «του λόγου το αληθές». Ο πιο εύκολος και απλός τρόπος προώθησης της κάλυψης οχήματος είναι η αντίληψη από πλευράς του πελάτη από τα οφέλη της υπαίθριας διαφήμισης. Η παγκόσμια έρευνα marketing έχει αποδείξει ότι η υπαίθρια διαφήμιση, και ειδικότερα η κάλυψη οχημάτων, αποτελεί την κατ’ ουσία κινούμενη διαφήμιση. Έτσι, το target group δεν είναι περιορισμένο όπως μιας διαφήμισης σε περιοδικό ή εφημερίδα, ή κάποιου τηλεοπτικού spot. Η έκθεση της Arbitron sa, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες marketing στις Η.Π.Α., δίνει πολύ υψηλό ποσοστό αποδοχής και αποτελέσματος 96% σε διαφημιστική καμπάνια με οχήματα. Σε κάποιο σημείο της έρευνας σημειώνεται ότι δύο στους τρεις αμερικανούς δεν διαβάζουν εφημερίδα, ένας στους δύο δεν βλέπει διαφημιστικά spots στην τηλεόραση, ενώ σε ποσοστό 96% οι αμερικάνοι μετακινούνται με κάποιο όχημα, είτε ως οδηγοί είτε ως επιβάτες. Μια άλλη δυναμική πτυχή της κινούμενης διαφήμισης είναι η δυνατότητα και η αμεσότητα στην επικοινωνία, με την άμεση επαφή με τον πελάτη, την δειγματοληψία, την διανομή διαφημιστικών υλικών και άλλων ενεργειών προώθησης. Σύμφωνα με μία ευρωπαϊκή μελέτη η κινούμενη διαφήμιση έχει 30.000-70.000 θεάσεις ημερησίως. Και αν προσπαθήσουμε να δούμε με αριθμούς την διαδικασία προώθησης θα πρέπει να σημειώσουμε τα εξής:

  • Η προώθηση κάποιου προϊόντος ή εταιρείας μέσω της κάλυψης οχήματος αποδίδει περίπου 8,4 εκατομμύρια θεάσεις σε διάστημα 12 μηνών
  • Ένα ραδιοφωνικό spot διάρκειας 30 δευτερολέπτων, με συχνότητα 10-12 φορές ημερησίως προσελκύει περίπου 900.000 ακροατές σε διάστημα έξι εβδομάδων
  • Η αποστολή direct mail αποδίδει περίπου 20.000 ονόματα με μια mailer metacard
  • Επτά λεωφορεία επαρχιακών πόλεων αποδίδουν περίπου 600.000 θεάσεις σε δύο μήνες
  • Τα billboards αποδίδουν περίπου 700.000 θεάσεις σε διάστημα ενός μήνα.

Ας δούμε ένα case study το οποίο αποδεικνύει τα παραπάνω. Η αμερικάνικη εταιρεία Autowraps S.A. ανέλαβε την διαφημιστική καμπάνια των παγωτών Dreyer της Dreamery Dreyer. Η ιδέα ήταν να καλύψουν δέκα οχήματα Beetle της VW. Η επιλογή των οχημάτων, των ιδιοκτητών-οδηγών, των διαδρομών, κλπ έγινε με δημογραφικό γνώμονα από την database της εταιρείας. Τα οχήματα καλύφθηκαν με το λογότυπο των εταιρειών, την αμερικάνικη σημαία και κάποιο γραφικό.

Πηγή: autowraps.com

Στους ιδιοκτήτες-οδηγούς καταβλήθηκε ένα μηνιαίο μίσθωμα για διάστημα δύο μηνών, για να τα οδηγήσουν σε προκαθορισμένες διαδρομές βασισμένες στην κυκλοφοριακή ροή του πληθυσμού κατά τις ώρες αιχμής και να τα σταθμεύουν σε προκαθορισμένες θέσεις τα Σαββατοκύριακα. Μέσα σε διάστημα ενός μήνα είχαν πετύχει πάνω από 500.000 θεάσεις. Τον δεύτερο μήνα προστέθηκαν άλλα έντεκα οχήματα στον, πλέον αποκαλούμενο, «γλυκό στόλο». Η δαπάνη που απαιτήθηκε για την κάλυψη των οχημάτων ήταν μικρότερη από 4.000 δολάρια και η διάρκεια ζωής της εκτύπωσης είναι περίπου τρία χρόνια ενώ μια ετήσια καταχώρηση στις κίτρινες σελίδες ενός καταλόγου κοστίζει περίπου 15.000 δολάρια και θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι θα είναι μία καταχώρηση ανάμεσα σε άλλες του ίδιου χώρου. 

Σχεδιασμός και προετοιμασία

   Για ένα σωστό και αποδοτικό αποτέλεσμα βασική προϋπόθεση είναι η άρτια αντίληψη της εφαρμογής, ο αποτελεσματικός σχεδιασμός  του γραφικού κάλυψης και φυσικά η προετοιμασία του υποστρώματος (οι επιφάνειες του αυτοκινήτου) για την εγκατάσταση.

   Η σχεδιαστική εργασία για την κάλυψη ενός οχήματος είναι πολύ διαφορετική εργασία από την δημιουργία ενός γραφικού ή ενός banner ή γενικά μιας οποιαδήποτε flat εφαρμογής εκτύπωσης. Η γνώση της μορφής και του μεγέθους του οχήματος είναι βασική και κρίσιμη προϋπόθεση για το αποτέλεσμα. Επομένως θα πρέπει να προηγηθούν ακριβείς και λεπτομερείς μετρήσεις των επιμέρους διαστάσεων του οχήματος και η δημιουργία προτύπων, εφ’ όσον πρόκειται για επαναλαμβανόμενη εργασία. Στο εμπόριο κυκλοφορούν πολλές έτοιμες συλλογές με διανυσματικά γραφικά και διαστάσεις οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση όμως καλό θα ήταν να γίνεται και μια μέτρηση από τον εφαρμοστή για την αποφυγή της όποιας πιθανότητας λάθους. Οι μετρήσεις είναι, επίσης, σημαντικές επειδή υπάρχουν μικρές διαφορές στα μοντέλα της ίδιας εταιρείας που θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης. Ο στόχος είναι η πλήρης και σωστή κάλυψη κάθε σημείου του οχήματος, εφ’ όσον πρόκειται για ολική κάλυψη και όχι τοποθέτησης κάποιου επιμέρους γραφικού. Ένα απλό παράδειγμα λάθους μέτρησης είναι το λογότυπο ή το κείμενο του γραφικού να τερματίζει στην χειρολαβή της πόρτας!

Ο σχεδιασμός των γραφικών για κάλυψη οχημάτων απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή γιατί θα πρέπει στον περιορισμένο χώρο του οχήματος και στον περιορισμένο χρόνο που θα μπορεί κάποιος να το παρακολουθήσει, να αποδοθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το μήνυμα του διαφημιζόμενου. Η ουσία είναι ότι θα πρέπει να είναι ένα απλό σε εφαρμογή και ισχυρό σε απόδοση μήνυμα. Προτείνετε η χρήση απλών και μικρών κειμένων και όχι έντονων χρωμάτων. Πολλές φορές η χρήση έντονων γραφικών αποσπά την προσοχή του θεατή από το μήνυμα, ενώ ο πραγματικός χρόνος θέασης είναι ελάχιστα δευτερόλεπτα οπότε σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να περάσει το μήνυμα στον θεατή. Επίσης μια απλή πρόταση είναι η ύπαρξη μόνο του λογότυπου της διαφημιζόμενης εταιρείας, μια που το αυτοκίνητο είναι branding media και όχι message media.

Πηγή: MACtac Photo Library

   Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που γίνονται στην κάλυψη οχημάτων είναι η προσπάθεια κάλυψης ενός τρισδιάστατου οχήματος με μία φανταχτερή μονοδιάστατη εκτύπωση. Μια πρώτη απάντηση στο προηγούμενο είναι η κάλυψη του οχήματος σε «έκκεντρο κύκλο», δηλαδή ξεκινάμε το γραφικό από την οροφή του οχήματος και συνεχίζουμε τον σχεδιασμό του γραφικού προς τα άκρα του. Επίσης όταν το γραφικό περιέχει αντικείμενα προτείνετε να τους δίνετε κίνηση ή όγκο ώστε να επιτυγχάνεται η τρισδιάστατη απεικόνιση. 

   Μόλις ολοκληρωθεί η προετοιμασία και η εκτύπωση του γραφικού, το επόμενο βήμα είναι η τοποθέτηση. Για την σωστή και απροβλημάτιστη τοποθέτηση απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο κατάλληλος καθαρισμός και προετοιμασία του υποστρώματος. Θα πρέπει το όχημα να καθαριστεί λεπτομερώς λίγο πριν την εφαρμογή, κι αυτό γιατί μια μη καθαρισμένη επιφάνεια θα προκαλέσει απώλεια προσκόλλησης. Οι περισσότεροι κατασκευαστές βινυλίου προτείνουν καθαρισμό με απλά καθαριστικά και νερό. Στην περίπτωση που υπάρχουν λεκέδες λαδιού ή πετρελαίου προτείνετε ο καθαρισμός με κάποιον διαλύτη ή αλκοόλη και να σκουπιστεί με κάποιο μαλακό, χωρίς χνούδι, πανί. Καλό είναι να δοκιμάσετε τον διαλύτη σε κάποιο μη ορατό σημείο ώστε να αποτραπεί πιθανή φθορά στο χρώμα ή στα πλαστικά του οχήματος. Ένα ακόμη λάθος που γίνεται κατά την προετοιμασία του οχήματος είναι ότι δεν δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος να στεγνώσει πλήρως από τα καθαριστικά το όχημα πριν την τοποθέτηση. Χρειάζονται ως 24 ώρες ώστε η τοποθέτηση να γίνει απροβλημάτιστα. Επίσης βασική προϋπόθεση είναι η σωστή θερμοκρασία της επιφανείας. Σε βόρειες χώρες, χρησιμοποιούνται φούρνοι βαφής αυτοκινήτων για να γίνει σωστά η επικόλληση. Ακόμη και στεγνό να είναι το αυτοκίνητο, το κρύο και η υγρασία θα δημιουργήσουν εμπόδια στην διαδικασία τοποθέτησης του βινυλίου στο όχημα. Από την κατασκευή τους, επίσης, τα βινύλια είναι ευαίσθητα στα κρύα περιβάλλοντα. Και για την κάλυψη των παραθύρων με διάτρητο βινύλιο απαιτείται ο λεπτομερής καθαρισμός του γυαλιού και ο χρόνος για την πλήρη στέγνωσή του.

Τοποθέτηση και εφαρμογή

   Η κάλυψη οχημάτων, εκτός της γνώσης και της τεχνογνωσίας, απαιτεί εμπειρία. Αποτελεί μια μορφή τέχνης και μια μεγάλη πρόκληση, ενώ οι δεξιότητες της εφαρμογής δεν είναι απαραίτητες στις εφαρμογές flat των γραφικών τεχνών.  

   Η προσπάθεια στις παρακάτω γραμμές είναι η αποφυγή μερικών ενδεχομένως δαπανηρών λαθών κατά την εφαρμογή. 

  • Προτού αφαιρεθεί το σιλικονόχαρτο και αρχίσει η διαδικασία της επικόλλησης, προτείνετε η στήριξη των εκτυπώσεων με χαρτοταινία. Έτσι μπορεί να διαπιστωθεί η ταύτιση με το πρότυπο, η ορθότητα των διαστάσεων, η σωστή εκτύπωση και κοπή των βινυλίων, η σωστή θέση των πορτών, κλπ. 
  • Το επόμενο βήμα είναι η αφαίρεση των καθρεφτών, της μάσκας, κλπ ώστε να αποφευχθεί η πρόσθετη κοπή βινυλίων.
  • Στα βινύλια εκτύπωσης καλό είναι να αποφεύγεται η υγρή τοποθέτηση (ψεκάζουμε με σαπουνόνερο την επιφάνεια πριν την τοποθέτηση του υλικού). Η υγρή τοποθέτηση εμποδίζει την κόλλα να λειτουργήσει σωστά και καθυστερεί το βινύλιο να πάρει το σχήμα του πάνω στο όχημα. Επίσης η ξερή τοποθέτηση κάνει πιο εύκολη την αφαίρεση του βινυλίου από την επιφάνεια. Στα ανακλαστικά υλικά συνήθως προτείνετε υγρή τοποθέτηση.
  • Η σωστή εργαλειοθήκη διευκολύνει και εξομαλύνει την εφαρμογή. Μία πλαστική ή λαστιχένια και μία τσόχινη σπάτουλα είναι η βάση για την εφαρμογή. Η πλαστική είναι για την γενική εργασία και η τσόχινη για τις μαλακές κι ευαίσθητες επιφάνειες. Επίσης απαραίτητη είναι μια καρφίτσα ώστε να απελευθερώνεται ο αέρας από τις φυσαλίδες που πιθανά να δημιουργηθούν. Ως εργαλείο απελευθέρωσης μερικοί χρησιμοποιούν κοπίδι ή ξυράφι. Δεν συνιστάται γιατί η τρύπα που δημιουργεί είναι σχισμή η οποία επιτρέπει την είσοδο υγρασίας, ενώ με την καρφίτσα δημιουργείται μια τελείως στρογγυλή τρύπα χωρίς να καταστρέφεται η δομή, η δύναμη και η ακεραιότητα του βινυλίου. Το πιστόλι θερμού αέρα θα πρέπει να επιλεχθεί με γνώμονα τις δυνατότητές του και όχι το κόστος απόκτησης. Επίσης χρειάζονται υλικά καθαρισμού (αλκοόλες, πανιά, απορρυπαντικά, κλπ.), ταινία μέτρησης ή μέτρο και χαρτοταινία, ταινία μεταφοράς και ένα ζευγάρι βαμβακερά γάντια, ψαλίδι και κοπίδι.
  • Η πλαστικοποίηση των εκτυπώσεων συνιστάται για λόγους προστασίας τους από τις βούρτσες των πλυντηρίων αυτοκινήτων, από τα επιφανειακά γδαρσίματα, κλπ.
  • Τα υλικά εκτύπωσης είναι φάρδους περίπου 140 εκατοστών. Συνήθως χρειάζονται δύο εφαρμοστές για την σωστή τοποθέτηση του υλικού.
  • Στην κάλυψη οχημάτων δεν χρειάζεται βιασύνη. Η συνήθης τακτική είναι να ξεκινά η εφαρμογή στις πλάγιες πλευρές, από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου με κατεύθυνση προς εμπρός, στην συνέχεια το πίσω μέρος, η οροφή και τελευταίο το εμπρόσθιο μέρος. Οι καθρέφτες και οι πλαστικοί προφυλακτήρες, λόγω του υλικού κατασκευής τους (λάστιχο ή πλαστικό), συνήθως δεν «ντύνονται» αφού η κόλλα δεν μπορεί να πολυμεριστεί. 
  • Ένα τεράστιο λάθος είναι η τέντωση του βινυλίου κατά την διαδικασία της επικόλλησης. Ακόμη και αν είναι cast υλικό καλό είναι να μην τεντώνεται πολύ κατά την εφαρμογή. Αν τεντωθεί πολύ θα προκληθεί παραμόρφωση του θέματος εκτύπωσης. 
  • Στην περίπτωση που το όχημα έχει στόκο ή κάποιο γδάρσιμο είναι πιθανό, κατά την διαδικασία αφαίρεσης και επανατοποθέτησης του βινυλίου να «τραβήξει» και χρώμα ή στόκο. Πριν την επανατοποθέτηση θα πρέπει να αφαιρεθούν από την κόλλα. 
  • Όταν υπάρχουν κοιλότητες που θα πρέπει να καλυφθούν, προτείνετε η δημιουργία κοπών «ανακούφισης». Δηλαδή κάνουμε σχισμές στο βινύλιο λίγο πριν την κοιλότητα, ώστε να μπορεί να αφαιρεθεί ο αέρας και η υγρασία, αλλά και η τοποθέτηση να μπορεί να γίνει απρόσκοπτα.
  • Η πρόκληση στην κάλυψη οχημάτων είναι τα σύνθετα σχήματα τους. Ένα αυτοκίνητο πρόκληση είναι το Beetle της VW λόγω των πολλών καμπυλών του. Η λύση στις καμπύλες είναι η θερμοκρασία. Θερμαίνοντας το βινύλιο, και δίνοντας του τον απαραίτητο χρόνο για να κρυώσει, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Το θερμαινόμενο βινύλιο «κάθεται» μόνο του στις καμπύλες επιφάνειες και μόλις αρχίσει να κρυώνει συνεχίζουμε την επεξεργασία του με τον συνήθη τρόπο.
  • Τα διάτρητα βινύλια (one way vision) θα πρέπει κατά την εφαρμογή τους στα παράθυρα του οχήματος να δίνουν την αίσθηση της συνέχειας και της συνοχής με το υπόλοιπο γραφικό.
  • Πολλές φορές είναι απαραίτητη η κοπή του βινυλίου πάνω στο αυτοκίνητο (φώτα, λαστιχένια προστατευτικά, κλπ), η οποία θα πρέπει να γίνεται με πολύ προσοχή. Το καλύτερο είναι να αφήνεται το βάρος του κοπιδιού να είναι ο οδηγός και ο εφαρμοστής να κατευθύνει την πορεία κοπής.
  • Η αφαίρεση του βινυλίου θα πρέπει να γίνεται με αργό και σταθερό τρόπο. Θα πρέπει να θερμανθεί για περίπου 20 λεπτά με πιστόλι θερμότητας ή με πιστόλι προπανίου. Το πιστόλι προπανίου προϋποθέτει μεγάλη εμπειρία από τον χειριστή. Ο κανόνας είναι ότι αν χρησιμοποιούμε καλής ποιότητας βινύλιο, η αφαίρεση του γίνεται εύκολα και χωρίς προβλήματα. Ένα κακής ποιότητας βινύλιο σχεδόν πάντα αφήνει κόλλα στο όχημα.
  • Θα πρέπει το όχημα να είναι καλά καθαρισμένο και στεγνό. Τα υλικά είναι σχεδιασμένα να αποδίδουν σε σωστές συνθήκες, και για να επωφεληθούμε από το μέγιστο της διάρκειας ζωής τους θα πρέπει μετά από ένα καλό καθάρισμα με νερό και σαπούνι να περαστεί το όχημα με ισοπροπυλική αλκοόλη, η οποία βοηθά την κόλλα να συνεργαστεί με την επιφάνεια του οχήματος.
Πηγή: MACtac Image Library

Τελειώνοντας, ας δούμε τις διαφορές μεταξύ του cast και του calendered βινυλίου, καθώς επίσης και τις εφαρμογές για τις οποίες ενδείκνυται το κάθε ένα. Υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ του χυτού, υψηλής απόδοσης και μακροπρόθεσμου βινυλίου με το παραγόμενο σε κυλινδρική μηχανή πίεσης βινύλιο, μέτριας απόδοσης, βραχυπρόθεσμου και οικονομικού. Υπάρχουν πολλοί που ασχολούνται με τις εκτυπώσεις και τις γραφικές τέχνες γενικά οι οποίοι δεν γνωρίζουν την σύσταση ενός βινυλίου. Όμως σχεδόν όλοι ξέρουν ότι δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα οικονομικό, short-term βινύλιο για να καλύψεις οχήματα, όπως ότι δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα cast υλικό για εφαρμογές διαφήμισης και προώθησης (POP).  Ας δούμε λίγο βαθύτερα το ίδιο το βινύλιο. Τα περισσότερα films κατασκευάζονται από το ίδιες πρώτες ύλες. Η βάση είναι το polyvinylchloride (PVC, πολυμερές σώμα), που είναι υλικό βάσης πλαστικού και είναι, από τη φύση του, σχετικά άκαμπτο. Στην συνέχεια προστίθενται και άλλα συστατικά. Συστατικά όπως plasticizer για να καταστήσει την ταινία εύκαμπτη, τη χρωστική ουσία για να κάνει το επιθυμητό χρώμα, και τις πρόσθετες ουσίες για να βοηθήσει να επιτύχει τις συγκεκριμένες ιδιότητες όπως οι UV απορροφητές για να βελτιώσει την αντίσταση στην UV ακτινοβολία, τους σταθεροποιητές θερμότητας, τα υλικά πληρώσεως και τα βοηθητικά επεξεργασίας. Αυτές οι πρώτες ύλες μπορούν να επιλεχτούν από ένα ευρύ φάσμα ποιοτικών επιπέδων. Φυσικά, για μια ταινία με περιορισμένη διάρκεια, συχνά επιλέγονται οι λιγότερες ακριβές πρώτες ύλες. Εκτός από τον τύπο πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή, η διαδικασία κατασκευής και ο χρησιμοποιούμενος τύπος plasticizer δημιουργεί τις κύριες διαφορές των βινυλίων. Τα βινύλια παράγονται είτε μέσω πίεσης σε κυλινδρικές μηχανές είτε μέσω διάχυσης του υλικού σε καλούπι. Κάθε μια από αυτές τις διαδικασίες δίνει διαφορετικές ιδιότητες στα παραγόμενα βινύλια. Η δεύτερη μέθοδος δίνει γενικά καλύτερης ποιότητας υλικό. Ο βαθμός plasticizer, που χρησιμοποιείται για να καταστήσει το βινύλιο εύκαμπτο, επίσης έχει επίπτωση στο βαθμό ποιότητας του βινυλίου. Γενικά για τις pressure-sensitive συγκολλητικές ταινίες, γίνεται μια επιλογή μεταξύ πολυμερικών και μονομερικών plasticizers. Χωρίς να εμβαθύνουμε περαιτέρω απλά σημειώνουμε ότι ο πολυμερικός αποδίδει υψηλότερου βαθμού ποιότητας βινύλιο και ο μονομερικός για να είναι οικονομικό το παραγόμενο βινύλιο. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων καθορίζει πολύ τη διάρκεια των βινυλίων.

Cast ή χυτά βινύλια

   Τα cast βινύλια είναι υλικά υψηλής ποιότητας και απόδοσης και θεωρούνται ως υλικά με άριστα χαρακτηριστικά διάρκειας και προσαρμοστικότητας. Ο όρος «χυτό» αναφέρεται στην διαδικασία παρασκευής του. Η διαδικασία αυτή, σε γενικές, γραμμές είναι η εξής: το βινύλιο αρχίζει με μία «συνταγή», απαιτώντας μια σειρά υλικών για την παρασκευή του, η οποία αυτή συνταγή λέγεται φόρμουλα ή διατύπωση. Τα υλικά αυτά, με προκαθορισμένη σειρά και συγκεκριμένη αναλογία, προστίθενται σε ένα μεγάλο καζάνι στο οποίο ανακατεύονται διαρκώς. Το μίγμα αυτό, που ονομάζεται organosol, στην συνέχεια διαχέεται σε έναν κινούμενο ιστό, ο οποίος ονομάζεται casting sheet, και υποβάλλεται σε επεξεργασία μέσω μιας σειράς φούρνων, ώστε να εξατμιστούν οι διαλύτες. Μετά την παραπάνω επεξεργασία, το αποτέλεσμα είναι μια στέρεη ταινία, η οποία τυλίγεται σε μεγάλα ρολά για την περαιτέρω διεργασία παραγωγής. Το casting sheetείναι αυτό που καθορίζει την σύσταση του βινυλίου. Επειδή το υγρό βινύλιο περιχύνεται πάνω στο castingsheet σε χαλαρή και ήρεμη κατάσταση, το αποτέλεσμα είναι το τελικό υλικό να παρουσιάζει μια πολύ καλή διαστατική σταθερότητα. Αυτή η διαδικασία παραγωγής επιτρέπει επίσης στην ταινία για να είναι πολύ λεπτή (οι περισσότερες χυτές ταινίες είναι 55μm ή 2 mil), το οποίο βοηθά και στην συμμόρφωση του προϊόντος. Οι κατασκευαστές υλικών προτείνουν τα cast υλικά για εφαρμογές σε οχήματα ή σε σκάφη, όπου ο τελικός χρήστης θέλει μία απόχρωση που να μοιάζει με μπογιά σε συνδυασμό με υψηλή ποιότητα υλικού και μεγάλη αντοχή (από 8 έως 10 χρόνια).

Πλεονεκτήματα των cast βινυλίων

  • Η συρρίκνωση των υλικών αυτών είναι η ελάχιστη δυνατή, κι αυτό γιατί στην διαδικασία παραγωγής δεν τραβιέται η ταινία από την μηχανή αλλά το casting sheet. 
  • Η διάρκεια ζωής τους είναι μεγαλύτερη λόγω της μεθόδου παραγωγής και των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται. 
  • Τα cast βινύλια, επειδή είναι πολύ λεπτά, μπορούν να εφαρμοστούν σχεδόν σε όλες τις επιφάνειες, όπως επιφάνειες με καρφιά ή μπουλόνια, με αυλακιές και σύνθετες καμπύλες, κλπ. 
  • Τα cast βινύλια διατηρούν το χρώμα και άλλες ιδιότητές τους καλύτερα από τα υπόλοιπα βινύλια. Αυτό οδηγεί στην καλύτερη απόδοση των χρωστικών ουσιών και των UV απορροφητών. 
  • η διαδικασία κατασκευής τους, καθιστά εύκολο την κατασκευή μικρών παραγωγών και ειδικών χρωμάτων αντίστοιχα. Είναι σχετικά εύκολο να αλλαχτεί το χρώμα κατά τη διάρκεια της παραγωγής, καθιστώντας το ταίριασμα του χρώματος στις μικρές παρτίδες εφικτό. 

Calendered βινύλια

   Όπως και τα cast, έτσι και τα calendered βινύλια παίρνουν το όνομά τους από την διαδικασία παραγωγής τους. Χαρακτηρίζονται ως βινύλια μέσης ποιότητας, βραχυπρόθεσμα και οικονομικά. Το πάχος τους είναι περίπου 80-105μm ή 4mil. Η διαδικασία παραγωγής είναι περίπου η ίδια με τα cast υλικά, χωρίς να υπάρχουν διαλύτες. Τα υλικά αναμειγνύονται και θερμαίνονται. Η παραγόμενη μάζα προωθείται σε μία κυλινδρική μηχανή πίεσης. Η μηχανή αυτή είναι εφοδιασμένη με ανοξείδωτους χαλύβδινους κυλίνδρους, οι οποίοι πιέζουν την μάζα αυτή και την τεντώνουν σταδιακά σε ένα επίπεδο φύλλο. Λόγω της μεθόδου παραγωγής και της μνήμης του υλικού, συνήθως δεν έχουν την καλύτερη δυνατή διαστατική σταθερότητα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όταν θερμανθεί ένα calendered βινύλιο τείνει να συρρικνωθεί και να επιστρέψει σε μορφή ρολού. Σε αντίθεση με την μεθοδολογία κατασκευής των cast βινυλίων, στα calendered υλικά, την ώρα που περνάει η μάζα από τους κυλίνδρους είναι ακόμα ζεστά κάνοντας αυτήν την μεθοδολογία εξαιρετικά γρήγορη και κατ’ επέκταση ιδανική για μεγάλες παραγωγές. Έτσι, το κόστος παραγωγής διατηρείται χαμηλό, με επιπτώσεις όμως στην σταθερότητα των χρωμάτων. Η ποιότητά τους είναι ανάλογη του υλικού με γνώμονα την οικονομία, και διάρκεια ζωής από 1 έως 5 χρόνια. Τα βινύλια αυτά δεν συστήνονται για εφαρμογές κάλυψης οχημάτων γιατί είναι παχύτερα, λιγότερο προσαρμόσιμα και λιγότερο ανθεκτικά, συγκριτικά με τα cast.

Πλεονεκτήματα των calendered βινυλίων

  • Όσο μεγαλύτερη παραγωγή τόσο χαμηλότερο το κόστος παραγωγής
  • Τα παχύτερα υλικά συνήθως είναι πιο εύκολα στην χρήση και εφαρμογή
  • Το πάχος του βινυλίου αυξάνει την αντίσταση στα γδαρσίματα

Συνοψίζοντας, με δυο λόγια αν η ανάγκη είναι η πλήρης ή μερική κάλυψη οχήματος, το ιδανικό υλικό είναι το cast βινύλιο, ενώ αν η εφαρμογή δεν απαιτεί υλικό το οποίο θα πρέπει να τεντωθεί ή να προσαρμοστεί σε περιγράμματα το κατάλληλο υλικό είναι οποιοδήποτε calendered βινύλιο. Εφαρμογές που καλύπτονται με calendered υλικό είναι οι εφαρμογές δαπέδου (Floor Graphics), κάλυψη λείων επιφανειών με εκτύπωση, τοιχογραφίες και POP displays.

Πηγή: MACtac Image Library

Τελειώνοντας ας δούμε κάποια στοιχεία που χρειάζονται προσοχή για να γίνει σωστά η εφαρμογή.

  • Έλεγχος των εργαλείων
  • Για την περιγραμματική κοπή του βινυλίου απαιτείται κοπίδι με λεία λεπίδα και η τομή κοπής να γίνεται στο σωστό βάθος, διαπερνώντας το κοπίδι το βινύλιο και την κόλλα.
  • Η αποκόλληση του κομμένου βινυλίου από το σιλικονόχαρτο θα πρέπει να γίνεται σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας, λόγω κινδύνου επανακόλλησης.
  • Θα πρέπει η αποκόλληση να γίνεται με σταθερή ταχύτητα και τραβώντας το υπό γωνία περίπου 30°.
  • Αν η εφαρμογή έχει γράμματα ή κομμάτια εκτύπωσης συνιστάται η τοποθέτηση ταινίας μεταφοράς με χρήση μηχανής πλαστικοποίησης για ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Σε περίπτωση που θα γίνει χωρίς πλαστικοποιητική, η συνήθης διεργασία είναι η ακόλουθη. Τοποθετείτε η ταινία πάνω σε επίπεδη επιφάνεια, με την κόλλα προς τα πάνω. Τοποθετείτε το βινύλιο στην ταινία μεταφοράς. Πιέζουμε για την επικόλληση με πλαστική σπάτουλα. Ελέγχουμε για τυχόν φυσαλίδες ή ζάρες στην επικόλληση της ταινίας και τις απομακρύνουμε με χρήση καρφίτσας. Αν δεν γίνει αμέσως η εφαρμογή στο όχημα, προτείνετε να τοποθετηθεί σε επίπεδη επιφάνεια το βινύλιο, ή να τυλιχθεί σε ρολό διαμέτρου τουλάχιστον 5 εκατοστών.
  • Πρέπει να γίνει σχολαστικός καθαρισμός της επιφανείας που θα κολληθεί το βινύλιο. Ακόμα και αν δείχνει καθαρό θα πρέπει να ελεγχθεί για την αποφυγή προβλημάτων στην επικόλληση. 
  • Υγρή εφαρμογή. Προτείνεται σε περιπτώσεις που πρέπει να τοποθετηθούν μεγάλα θέματα σε επίπεδες επιφάνειες και η θερμοκρασία του χώρου είναι υψηλή (25-30°C). Η πλήρης πρόσφυση του βινυλίου στην επιφάνεια θα γίνει μετά από 24 έως 48 ώρες, αφού εξατμιστεί πλήρως το σαπουνόνερο. Η ενδεδειγμένη δοσολογία είναι ένα καπάκι απορρυπαντικού σε 10 λίτρα νερό. Η διαδικασία είναι η εξής: ψεκάζουμε την επιφάνεια του οχήματος. Αφαιρούμε από το βινύλιο το σιλικονόχαρτο και ψεκάζουμε την κόλλα του με το διάλυμα. Τοποθετούμε το βινύλιο στην επιφάνεια του οχήματος και με σταθερές κινήσεις, από το κέντρο προς τα άκρα και εναλλάξ δεξιά και αριστερά, πιέζουμε με την σπάτουλα αφαιρώντας το διάλυμα από τις δύο επιφάνειες. Μετά από μία ώρα περίπου συνιστάται να ξαναπεράσετε το φιλμ με την σπάτουλα.
  • Στεγνή εφαρμογή. Η συνήθης διεργασία είναι η εξής: τοποθετούμε το θέμα στην επιφάνεια χωρίς να αφαιρέσουμε το σιλικονόχαρτο. Χρησιμοποιώντας χαρτοταινία το σταθεροποιούμε στην περιοχή που θα κολληθεί. Κρατώντας σταθερή την μία άκρη, αφαιρούμε το σιλικονόχαρτο και παράλληλα τοποθετούμε το βινύλιο στην επιφάνεια πιέζοντας το με την σπάτουλα με φορά από το κέντρο προς τα άκρα. Αν το θέμα είναι μεγάλο τότε χρησιμοποιούμε την μέθοδο του αρμού, δηλαδή χωρίζουμε νοητά το θέμα σε ίσα κομμάτια και κάνοντας έναν κάθετο αρμό, εφαρμόζουμε όπως παραπάνω. Αν παρατηρήσουμε δημιουργία φυσαλίδων κατά την εφαρμογή προσπαθούμε να τις συγκεντρώσουμε όλες μαζί σε ένα σημείο, χωρίς να παραμορφώσουμε το βινύλιο. Τρυπώντας την φυσαλίδα και πιέζοντας την κυκλικά προσπαθούμε να αφαιρέσουμε τον εγκλωβισμένο αέρα. 
  • Αν έχουμε εφαρμογή σε τρισδιάστατη επιφάνεια (π.χ. πριτσίνια) επιλέγουμε την στεγνή μέθοδο. Αφού κολληθεί το βινύλιο, συγκεντρώνουμε τον αέρα γύρω από το πριτσίνι. Τρυπάμε με καρφίτσα σε αρκετά σημεία γύρω από αυτό. Ζεσταίνουμε το βινύλιο με το πιστόλι θερμού αέρα (250°C)και αφαιρούμε τον αέρα πιέζοντας με το δάχτυλο. Πιέζουμε σταθερά με την σπάτουλα και τέλος σταθεροποιούμε το βινύλιο με το πιστόλι (σε θερμοκρασία 650°C). Αντίστοιχα εφαρμόζουμε και σε κυματοειδείς επιφάνειες.
  • Η επικόλληση βινυλίου σε πλαστικές επιφάνειες ή μέρη με λάστιχο είναι δύσκολη έως αδύνατη. Αν η εφαρμογή θα πρέπει να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα προτείνετε να μην «ντυθούν» αυτές οι επιφάνειες.
  • Όταν τεντώνεται ένα υλικό cast το πάχος του φιλμ και της κόλλας ελαττώνεται. Η μέγιστη επιμήκυνση είναι της τάξεως του 22-25%. Το ποσοστό επιμήκυνσης υπολογίζεται με τον εξής τύπο (D2-D1)/D1x100, όπου D1 είναι το πλάτος του αυλακιού που πρέπει να «ντυθεί» και D2 το βάθος του.
  • Για την εκτόνωση της πίεσης που ασκείται στο βινύλιο καλύπτοντας μια αυλάκωση, προτείνεται η κοπή του βινυλίου στις δύο εσοχές της.
  • Για να αφαιρεθεί το βινύλιο θα πρέπει να το ζεστάνουμε σε θερμοκρασία 70-80°C με πιστόλι θερμού αέρα και το αποκολλάμε ξεφλουδίζοντάς το σε μικρά κομμάτια. Με βενζίνη ή οινόπνευμα αφαιρούμε τα όποια κατάλοιπα κόλλας.
Μετάβαση στο περιεχόμενο