8-χρωμία εκτύπωσης
8-χρωμία εκτύπωσης: Τι είναι marketing και τι πραγματικότητα;
Δεδομένου ότι οι εκτυπώσεις μεγάλου σχήματος συνεχώς εξελίσσονται, νέες τεχνολογίες και πρόοδοι προστίθενται στην συνεχή ροή των νέων προϊόντων.
Αυτές οι πρόοδοι δεν έχουν περιοριστεί στις αλλαγές στην τεχνολογία Inkjet. Καλύπτουν επίσης τις νέες έννοιες στα χρωματικά συστήματα και την
διαχείριση χρώματος, μερικές από τις οποίες αναπτύχθηκαν μόνο για το ευρύ σχήμα εκτύπωσης.
Πριν μερικά χρόνια η 4χρωμη εκτύπωση ήταν ο μόνος τρόπος χρωματισμού των μεγάλου σχήματος εκτυπώσεων. Σήμερα οι εταιρείες κατασκευής χρησιμοποιούν τέτοια ορολογία και πολλαπλές έννοιες για το χρώμα που συχνά περιγράφουν τα ίδια πράγματα με άλλα λόγια.
Δεν είναι λίγες οι φορές που χρησιμοποιούνται όροι και ορολογίες σχετικά και αναφορικά στο χρώμα και την εκτύπωση, οι οποίες απέχουν πάρα πολύ από την ίδια την ουσία της εκτύπωσης. Η πρόθεσή μας στις παρακάτω γραμμές είναι να βοηθήσουμε, όσο μπορούμε, στην αποσαφήνιση της έννοιας “*-χρωμίας” στην εκτύπωση, επισημαίνοντας τα συν και τα πλην της κάθε επιλογής.
Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι εκτυπωτές, εκτός του χρώματος, διαφέρουν στην διαχείριση της χρωματικής κλίμακας, στο διάστημα χρώματος, στην ανάλυση dpi και σε άλλα.
Ας δούμε λοιπόν με δυο λόγια τι σημαίνει 6χρωμία, 8χρωμία, dark & light χρώματα, Hexachrome system, κλπ.
- Ψηφιακή διαδικασία 4 χρωμάτων 4C, είναι η διαδικασία εκτύπωσης με τα 4 βασικά χρώματα CMYK (κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο).Επίσης αποκαλούνται και Dark χρώματα.
- Ψηφιακή διαδικασία 6 χρωμάτων 6C, είναι η διαδικασία εκτύπωσης με χρήση των 4 βασικών dark χρωμάτων με την προσθήκη δύο light «εξασθενημένων» χρωμάτων, οπότε έχουμε την βασική CMYK & Lc, Lm.
- Ψηφιακή διαδικασία 8 χρωμάτων 8C, είναι η διαδικασία εκτύπωσης με χρήση των 4 βασικών dark χρωμάτων με την προσθήκη τεσσάρων «εξασθενημένων» χρωμάτων, οπότε έχουμε την βασική CMYK & Lc, Lm, Ly, Lk. Η χρήση της 6χρωμίας και της 8χρωμίας οδήγησε την διαδικασία εκτύπωσης σε υψηλότερα ποιοτικά στάνταρτς απεικόνισης και αποτελέσματος.
- Ψηφιακή διαδικασία 6 χρωμάτων 6C–Hexachrome™ , είναι η διαδικασία εκτύπωσης, που αναπτύχθηκε από την Pantone, με χρήση των 4 βασικών dark χρωμάτων με την προσθήκη των πορτοκαλί και πράσινου. Το χρωματικό σύστημα Hexachrome δημιουργήθηκε από την ανάγκη προσομοίωσης στην ψηφιακή εκτύπωση των spotχρωμάτων, τα οποία ήταν γνωστά ως PMS (Pantone® Matching System), τα οποία χρησιμοποιεί η μεταξοτυπία και η offset εκτύπωση.
Υψηλής απόδοσης και ποιότητας χρώμα μπορεί να επιτύχει όποια διαδικασία εκτύπωσης χρησιμοποιεί πάνω από τα τέσσερα βασικά dark χρώματα. Όταν χρησιμοποιείται ο όρος “Hi-Fi” για την εκτύπωση, αναφέρεται σε όποια από τις επιλογές 6C, 8C ή Hexachrome.
6/8χρωμία : τα πλεονεκτήματα
Χρωματικό Φάσμα
Στην εικόνα 1 (image1_color Gamut) βλέπουμε τρία διαφορετικά πολύγωνα. Κάθε μία από τις 6 γωνίες αντιστοιχεί σε ένα από τα βασικά χρώματα C,M,Y,R,G,B. Η περιοχή μεταξύ των γωνιών αντιπροσωπεύει όλα τα χρώματα που μπορεί να παραχθούν με αυτό το set χρωμάτων. Το σύνολο αυτό ονομάζεται χρωματικό φάσμα ή Color Gamut. Η διαφορά μεταξύ των χρωματικών φασμάτων ονομάζεται χρωματικό κενό ή Color Space, και επιτρέπει την ουσιαστική μελέτη της διαφοράς απόδοσης μεταξύ των εκτυπωτών.
Η κλίμακα χρώματος διαφέρει από εκτυπωτή σε εκτυπωτή, και αυτό οφείλεται στην διαφορετική πυκνότητα και διαδικασία παραγωγής του μελανιού από την κάθε εταιρεία. Στην εικόνα 1, το γκρι πολύγωνο αντιστοιχεί στην 6χρωμία Chromaline®, η οποία συνήθως χρησιμοποιείται ως βάση αναφοράς. Το μπλε πολύγωνο αντιστοιχεί σε κάποιον 4χρωμο εκτυπωτή ενώ το κόκκινο πολύγωνο αντιστοιχεί σε κάποιον άλλο 4χρωμο εκτυπωτή. Η διαφορά της θέσης των πολυγώνων μας φανερώνει ότι κάποιος εκτυπωτής μπορεί να έχει καλύτερη απόδοση, με περισσότερες αποχρώσεις, στο πράσινο ενώ κάποιος άλλος αντίστοιχα να υπερτερεί στο κόκκινο, κλπ. Μια επίσης βασική παράμετρος είναι και η επιλογή του υλικού εκτύπωσης, το οποίο συμβάλει ουσιαστικά στην απόδοση του χρωματικού φάσματος. Για παράδειγμα, το χαρακτηριστικό της υψηλής απορρόφησης των υλικών Flex δίνει πιο ζωντανά χρωματικά αποτελέσματα απ’ ότι το απλό χαρτί. Το σύστημα εκτύπωσης Dark/Light συμπληρώνεται η dark βασική τετράδα χρωμάτων είτε από 2 (στην 6χρωμία) είτε από 4 χρώματα (στην 8χρωμία). Βασικά, οι ίδιες χρωστικές ουσίες διαμορφώνουν τις χρωματικές κλίμακες στην 4/6/8χρωμη εκτύπωση. Επομένως τα εξωτερικά όρια της κλίμακας είναι τα ίδια. Ωστόσο, η 6χρωμη και η 8χρωμη εκτύπωση παράγει ένα ελαφρώς ευρύτερο χρωματικό φάσμα. Η εναλλακτική 6χρωμία Hexachrome OG, με την χρήση πορτοκαλί και πράσινου, έχει ένα προφανές προβάδισμα στο χρωματικό φάσμα σε σχέση με τα συστήματα Dark/Light. Όμως το Hexachrome OG σύστημα «πάσχει» λόγω της χαμηλής ταχύτητας παραγωγής και της μη ευρείας αποδοχής του από την αγορά λόγω της δυσκολίας προσαρμογής της χρωματικής διαχείρισης.
Μείωση του κόκκου
Δύο παράμετροι είναι κυρίως υπεύθυνοι για την εμφάνιση του φαινομένου του κόκκου στην εκτύπωση. Η πυκνότητα του μελανιού και η θέση των εκτυπωμένων κουκίδων στο υλικό εκτύπωσης. Το φαινόμενο του κόκκου εμφανίζεται πιο συχνά στα σημεία υψηλού και μέσου τόνου, που απεικονίζουν το ανθρώπινο δέρμα, τα παστέλ χρώματα και σε εικόνες gradient. Μια από τις πιο ουσιαστικές επιτυχίες των 8χρωμων συστημάτων είναι η επιτυχία εξάλειψης του φαινομένου αυτού. Και ο λόγος είναι η χρήση των τεσσάρων light χρωμάτων, τα οποία ουσιαστικά τυπώνουν «πάνω» στα τέσσερα βασικά προσθέτοντας στην πυκνότητα του χρώματος, δίνοντας «δυνατότερο» αποτέλεσμα συγκριτικά με ένα 4χρωμο σύστημα. Με την εκτύπωση περισσότερων σημείων του ελαφριού μελανιού σε μια συγκεκριμένη περιοχή και την ενίσχυση των γκρίζων επιπέδων, η αντίθεση μεταξύ των τυπωμένων σημείων και του υλικού είναι αόρατη στο γυμνό μάτι και επομένως εμφανίζεται λιγότερο κοκκώδης. Αυτός ο σχηματισμός συμβάλλει στο πολύ ομαλότερο, ομοιογενές αποτέλεσμα εκτύπωσης , με συνέπεια τη ρεαλιστική ποιότητα εικόνας χωρίς grain (το φαινόμενο του κόκκου). Προφανώς, ένα 8C σύστημα θα παραγάγει πιο ομαλότερες εικόνες από ένα 6C σύστημα, ειδικά στις περιοχές πλούσιες στο Κ και Υ.
Ουσιαστική (ή προσπελάσιμη) και φαινομενική ανάλυση
Η ανάλυση της εκτύπωσης περιγράφεται συμβατικά από τον αριθμό των σημείων που είναι τυπωμένα ανά ίντσα και μετριέται σε dpi (dot per inch). Αυτό μοιάζει με ένα φανταστικό πλέγμα όπου ο εκτυπωτής “τοποθετεί” τα σημεία του μελανιού. Ο όρος “προσπελάσιμη ανάλυση” αναφέρεται στον αυστηρό και απόλυτο αριθμό που ο εκτυπωτής μπορεί να διαχειριστεί και να τοποθετήσει πάνω σε κάθε γραμμική ίντσα της προς εκτύπωση επιφάνειας. Ένα 8χρωμο σύστημα παράγει διπλά γκρίζα επίπεδα ανά ίντσα, επομένως μια εικόνα ανάλυσης 370dpi τυπωμένη σε 8C σύστημα δείχνει ίδια στο ανθρώπινο μάτι με μια εικόνα 740dpi τυπωμένη σε ένα σύστημα 4C. Με δυο λόγια το ανθρώπινο μάτι δεν μπορεί να αντιληφθεί τις μικρές χρωματικές διαφορές λόγω φυσικών περιορισμών, οπότε και οι δύο εικόνες θα φαίνονταν ίδιες. Θα μπορούσαμε λοιπόν να ισχυριστούμε ότι ένας 8χρωμος εκτυπωτής, έχει προσπελάσιμη ανάλυση 370dpi και προφανή ανάλυση 740dpi.
Εν κατακλείδι
Τις διαφορές μεταξύ των 4χρωμων και 8χρωμων συστημάτων θα μπορούσαμε να τις συνοψίσουμε στα εξής:
- Ο 8χρωμος εκτυπωτής «μετατρέποντας» την προσπελάσιμη ανάλυση σε προφανή επιτυγχάνει την καλύτερη απεικόνιση των λεπτομερειών της εικόνας.
- Ο 8χρωμος εκτυπωτής εξασφαλίζει την καλύτερη χρωματική διαβάθμιση.
- Ο 8χρωμος εκτυπωτής παράγει ζωηρότερα χρώματα.
- Ο 8χρωμος εκτυπωτής μειώνει αισθητά το φαινόμενο του κόκκου.
Επίσης, να σημειωθεί ότι και ο 6χρωμος εκτυπωτής είναι σχεδόν ίδιος με τον 8χρωμο, σε μικρότερη κλίμακα. Το βασικό μειονέκτημα του 8χρωμου εκτυπωτή είναι η πρόσθετη κατανάλωση μελανιού και η αργή ταχύτητα.
Ο παρακάτω πίνακας περιγράφει τα συν και πλην των 4C & 8C συστημάτων.
Σύστημα εκτύπωσης | Αριθμός χρωμάτων | Γενικά χαρακτηριστικά | + | – |
Offset / Μεταξοτυπία | 4: CMYK + Spot χρώματα | Με τα spotχρώματα επιτυγχάνουμε ειδικά χρώματα που δεν βρίσκονται στο χρωματικό φάσμα | Spot χρώματα | Μεγάλη κατανάλωση χρόνου προετοιμασίας (prepress & hardware) για την χρήση των spot χρωμάτων |
4χρωμία | 4: CMYK | Εκτύπωση με τους όποιους περιορισμούς των 4 μελανιών | Χαμηλή κατανάλωση μελανιού, υψηλή ταχύτητα εκτύπωσης | Φαινόμενο κόκκου, χαμηλό επίπεδο χρωματικού φάσματος |
Hexachrome | 6: CMYL + Orange, Green | Παραγωγή καλύτερων και απαλότερων τόνων από την 4χρωμία | Μεγαλύτερο χρωματικό φάσμα | Χαμηλή ταχύτητας παραγωγής, μη αποδοχή του από την αγορά λόγω της δυσκολίας προσαρμογής της χρωματικής διαχείρισης |
6χρωμος Dark/Light | 6: CMYK + Lc,Lm | Παραγωγή καλύτερων και απαλότερων τόνων από την 4χρωμία, εξάλειψη του φαινομένου του κόκκου | Ενδυνάμωση της εικόνας, με πιο ρεαλιστικό αποτέλεσμα | Χαμηλή ταχύτητα, κατανάλωση μελανιού. |
8χρωμος Dark/Light | 8: CMYK+ Lc,Lm,Ly,Lk | Παραγωγή καλύτερων και απαλότερων τόνων από την 4χρωμία και την 6χρωμία, εξάλειψη του φαινομένου του κόκκου | Ενδυνάμωση της εικόνας, με πιο ρεαλιστικό αποτέλεσμα από τα προηγούμενα συστήματα | Χαμηλή ταχύτητα, μεγάλη κατανάλωση μελανιού. |