GiveAways
Άχρηστο έξοδο ή προστιθέμενη αξία;
Εν όψει της επεχόμενης έκθεσης και μεσούσης της οικονομικής κρίσης θα κληθούμε να απαντήσουμε στο εξής ερώτημα των πελατών μας: αξίζει τον κόπο να δαπανήσω για την δημιουργία ενός giveaway, ιδιαίτερα τώρα με την οικονομική κρίση;
Ας προσπαθήσουμε να δώσουμε ένα ορισμό ή μία εξήγηση τι είναι ή τι αποκαλούμε giveaway. Είναι όλα όσα μια εταιρεία δίνει ως δώρο στον επισκέπτη της, είτε στα γραφεία της είτε σε κάποια έκθεση. Έτσι, ως giveaway μπορεί να θεωρηθεί από το έντυπο ή το φυλλάδιο έως την σακούλα. Βέβαια, έχει επικρατήσει η έννοια ενός χρηστικού μικροδώρου ή ενός gadget.
Τα giveaways στην ουσία αποτελούν εργαλεία προώθησης της εκάστοτε εταιρείας ενώ παράλληλα λειτουργούν και ως εργαλεία υπενθύμισης και διατήρησης της πελατείας της. Αν το θέσουμε στα πλαίσια της γραφιστικής και της εκτύπωσης θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε, από ένα στυλό, ένα flash disc ή μια κούπα, με κλαίσθητο σχεδιασμό και ζωντανά χρώματα, με το λογότυπο της εταιρείας. Τελευταία, στην Αμερική, παρατηρείτε οι Print Service Providers να δίνουν ως giveaways εκτυπώσεις μεταβλητών δεδομένων! Για παράδειγμα, η εταιρεία Emerging Solutions LCC εφάρμοσε την ιδέα αυτή στους 20 καλύτερους πελάτες της, προσφέροντας από 500 postcards στον καθένα. Ο πελάτης έπρεπε να δώσει μια λίστα με τους παραλήπτες και να πληρώσει μόνο το κόστος αποστολής, ενώ η εκτύπωση ήταν το giveaway δώρο.
Πολύ συνηθισμένα εμπορικά giveaways είναι ημερολόγια, μαγνήτες και gift cards οι οποίες, για παράδειγμα, εξαργυρώνονται σε εκτυπώσεις. Αυτό το marketing activity όχι μόνο δίνει στους εκτυπωτές την δυνατότητα να αναδείξουν τις ικανότητες τους αλλά και την ευκαιρία να ‘εκπαιδεύσουν’ τους πελάτες τους σε νέες στρατηγικές επικοινωνίας. Επίσης, όσο πιο προσωποποιημένη είναι η δραστηριότητα τόσο μεγαλύτερη είναι η ανταπόκριση της. Και αυτό που μετράει δεν είναι το τι προσωποποιείς αλλά το πώς το προσωποποιείς. Ο μοναδικός σκοπός και στόχος πίσω απ’ όλα αυτά είναι η διατήρηση και η ανάπτυξη του πελατολογίου. Χωρίς βιαστικές κινήσεις, συντάξτε ένα πλάνο και λειτουργείστε στοχευμένα. Μην ετοιμάσετε κι εσείς postcards. Μπορεί να είναι οικονομικές αλλά δεν είναι πάντα η καλύτερη πρόταση. Αντί για κάρτες θα μπορούσε να είναι ένα ραδιοφωνικό spot, έχοντας πάντα κατά νου το target group του ραδιοφωνικού σταθμού σε συνάρτηση με το δικό σας.
Η ταπεινή μου πείρα λέει ότι ένα πολύ καλό δώρο, αλλά τελικά άχρηστο, είναι η κούπα για καφέ. Σπάνια θα δείτε καφέ μέσα της…! Το πιο συνηθισμένο θέαμα είναι μια κούπα με φθαρμένο λογότυπο, σπασμένο χερούλι και γεμάτη στιλό!!! Από την άλλη, θεώρησα πολύ χρηστικό ένα kit που μου έδωσε μια εταιρεία εκτυπώσεων σε έκθεση, στην Αγγλία. Ήταν ένα μικρό, Α5 σχήματος με σπιράλ βιβλιοδεσία, σημειωματάριο, ένα πακέτο Post-It με το λογότυπο της εταιρείας και ένα card holder, όπου στο πίσω μέρος κάθε θήκης είχε ένα σύντομο μήνυμα για τις παρεχόμενες υπηρεσίες της. Το kit συπληρωνόταν με ένα μικρό στυλό και όλα μαζί τυλιγμένα σε μια νάυλον συσκευασία. Στην DRUPA, η HP Indigo έδινε μια πλαστική σακούλα με ένα μπλοκάκι, ένα στυλό, έναν σελιδοδείκτη, δύο μαγνητάκια ψυγείου και ένα stand κινητού.
Σε κάθε περίπτωση το feedback που έχουν οι εταιρείες είναι αρκετά ικανοποιητικό. Οι πελάτες δείχνουν να δίνουν ιδιαίτερη αξία σε αυτό που δέχονται ως δώρο. Παράλληλα θέλουν να ξέρουν ότι αυτό που έλαβαν οι πελάτες είναι καλύτερο από το δώρο που πρόσφερε ο ανταγωνιστής. Αυτό από μόνο του δημιουργεί άμιλλα και ανταγωνισμό (ελπίζουμε υγιή!) ή όπως λένε οι αμερικάνοι : “join the pack, lead the pack or create a new pack!”.
Η εταρεία online εκτυπώσεων HotCards, λόγω του ότι είναι web based PSP προσανατολίζει την στρατηγική της προς το διαδίκτυο. Ένα hi-quality link από μια σημαντική πηγή προς το site τους αξίζει αρκετά δολάρια στον κόσμο του trade-link. Έτσι, η εταιρεία σχεδιάζει και τυπώνει swatch books samples για ιστοσελίδες. Η εταιρεία στέλνει σε διάφορες εταιρείες τις ιδέες της για το πως πιστεύουν ότι θα έπρεπε να είναι οι κάρτες τους και γενικά η εταιρική ταυτότητα τους. Ενώ παράλληλα ζητάνε από αυτές τις εταιρείες να τοποθετήσουν ένα link στην ιστοσελίδα τους προς το δικό τους site.
Τελικά, μιλώντας για giveaways και ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης, μιλάμε για δωρεάν δείγματα εργασίας ή την δυνατότητα να δοκιμάσουν οι πελάτες σας υπηρεσίες ή προϊόντα, με χαμηλό ή καθόλου κόστος, και αποτελεί μια δοκιμασμένη και πετυχημένη διεργασία του marketing εδώ και πολλά χρόνια. Σκεφτείτε πόσες φορές προτείνατε μια δωρεάν ή με συμβολικό κόστος “πρώτη φορά” για να μπορέσετε να κερδίσετε την εμπιστοσύνη ενός νέου πελάτη; Σίγουρα θα μπορούσατε να απαριθμήσετε πάμπολλα παραδείγματα. Ο σκοπός είναι να τον πείσετε να περάσει την πόρτα σας ή να επισκεφθεί την ιστοσελίδα σας για την αγορά ενός πρϊόντος ή υπηρεσίας. Τα δώρα, ή giveaways, είναι ένας ιδανικός τρόπος ή μέσο να επιτευχθεί αυτός ο στοχός, οπότε αν εσείς ή ο πελάτης σας μπορεί να το εντάξει στο συνολικό ποσό του marketing ή στο σύνολο που θα κοστίσει η συμμετοχή σε μια έκθεση, αποτελεί ένα εργαλείο που αποδίδει. Πολύ περισσότερο σε καιρούς ύφεσης όπου τα giveaways αποκτούν μεγαλύτερη αξία και σίγουρα όλοι τα αναζητούν.
siemens.com | surfingatlas.com | myhandworkstudio.com |
Οι εικόνες είναι από giveaways των εταιρειών Siemens (τηλεπικοινωνίες), Surfing Atlas (είδη Surf και θαλασσίων σπορ) & της νικήτριας του διαγωνισμού GiveAway της εταιρείας My Handwork Studio.